Kastmaatje als Vrijwilliger

Stichting Kastmaatje wilt graag bekend staan als de stichting met maatjes in plaats van vrijwilligers. Daarom heeft het bestuur besloten de vrijwilligers die zich hebben aangemeld als vrijwilligers vanaf het tekenen van de overeenkomst benoemd zullen worden als Kastmaatje.

Onze Kastmaatjes worden naar aanleiding van een kennismaking gesprek geïnformeerd over reilen en zijlen binnen Stichting Kastmaatje; Wat de taken inhouden, wat er van de (nieuwe) kastmaatjes verwacht worden en wat zij van ons kunnen verwachten.

Stap 1: Aanmelden

8 Januari jongstleden is Stichting Kastmaatje officieel aangeschreven als Stichting. Vooraf is, tijdens bestuursvergaderingen duidelijke besproken waar onze vrijwilligers aan moeten voldoen, wat ze in hun bezit moeten hebben en wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.

Maar, dat is natuurlijk bijzaak. Als eerst zal een vrijwilliger zich aan moeten melden. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

1. Aanmeldingsformulier; Deze is hier rechts te vinden. Vul het formulier in met je eigen gegevens, je kan ook een berichtje achterlaten met bijvoorbeeld; een kleine introductie van wie je bent, wat je het liefst doet, welke opleiding je volgt of iets anders wat jouw interessant lijkt.
  2. E-mailen; Je kunt ons ook direct een e-mail versturen. Vermeld je naam (achternaam is optioneel), de provincie waarin je woont en een kleine introductie waarin jij verteld wie je bent.
  3. Telefonisch; Stichting Kastmaatje heeft een telefoon nummer welke te gebruiken is. Spreek je ons liever aan via de telefoon dan kun je ons bereiken op; +31 85 301 8361. Houd er rekening mee dat wij alsnog om je e-mail adres vragen zodat wij je alles overige documenten toe kunnen sturen voor eventuele vragen.

Ondanks dat wij het niet vragen in het formulier, zullen wij jou een mailtje sturen met daarin de vraag voor wat extra gegevens. Dit zodat wij na jouw aanmelding je toch even telefonisch spreken en een afspraak kunnen maken.

Stap 2: Telefonische-Kennismaking

• Zoals hierboven al benoemd, zullen wij telefonisch contact met je opnemen zodra we je aanmelding hebben ontvangen en hebben geëvalueerd. Je zult gebeld worden door een van onze bestuurders en of onze vrijwilligers Coördinator.

Stichting Kastmaatje heeft ervoor gekozen één bestuurslid aan te stellen als vrijwilligers coördinator. Dit bestuurslid zal ten alle tijden zichzelf in gaan zetten voor de vrijwilligers betreft cursussen, veiligheid en andere zaken omtrent onze modelgedragscode.

Zodra er contact wordt gelegd zal er tijdens dit gesprek een datum worden geprikt voor een in-take gesprek. Tijdens dit gesprek zal er ook verzocht worden om bepaalde documenten en gegevens op te vragen die mee gebracht dienen te worden zodra er een in-take gesprek plaatsvind.

• Verklaring omtrent Gedrag (VOG)
    Dit zal de Vrijwilligers Coördinator verzorgen. Stichting Kastmaatje staat aangeschreven bij GratisVOG.nl. Een instantie die VOG’s verzorgt voor stichtingen en andere instanties.
  • Eventuele certificaten, diplomas (kopies)
    Omdat Stichting Kastmaatje werkt met vrijwilligers die spreken uit eigen ervaringen en dus misschien niet zijn opgeleid is het altijd mooi meegenomen wanneer iemand in het bezit is van een certificaat of diploma betreft jongeren werk.

Stap 3: In-take gesprek

De vrijwilligers coördinator en of de regio coördinator voert het in-take met een nieuwe vrijwilliger. In deze eerste face-to-face kennismaking wordt meer verteld over de organisatie, visie, competentiegericht werken en het vrijwilligerswerk. Samen met de potentiële vrijwilliger wordt er gekeken naar interesses en vaardigheden. Op basis daarvan maakt de coördinator samen met de nieuwe vrijwilliger een keuze welk vrijwilligerswerk en functie het beste passen.

De vrijwilligers coördinator neemt vervolgens (nogmaals) contact op met de regio coördinator en deelt de bevindingen van het gesprek. Gegevens van de vrijwilliger worden doorgestuurd en binnen een week wordt er door de regio coördinator contact opgenomen met de vrijwilliger voor een (tweede) kennismaking en introductie op onze eigen online werkplek / omgeving. Het kan voorkomen dat het eerste kennismakingsgesprek direct met de werkplek introductie plaats vind. Dit gebeurt als vooraf duidelijk is gemaakt dat de tijd het toe laat.

Mocht het laatste punt van kracht zijn zullen de vrijwilligersovereenkomst en Gedragscode ondertekend worden door beide partijen.

Vrijwilligers Contactpersoon

Huidige Vrijwilligers Coördinator / Contact persoon
Het bestuur heeft Penningmeester Wesley Schuilenburg-Pols aangesteld als Vrijwilligers Coördinator. Wesley is woonachtig in Noord-Brabant. Te bereiken op [email protected]