Over ons

“Ze doen gewoon alsof!”, dit hoor je vaak zeggen. Men beweert dat iedere afwijking, zoals een beperking of andere geaardheid een keuze is. Gelukkig kan ik die groep mensen geruststellen. Ze doen inderdaad alsof, ze zijn niet zichzelf om erbij te horen en de volgende dag nog veilig aan het eten te zitten met papa of mama.

Wijken ze te veel van de ‘standaard’ af, en laten ze dat merken? Dan liggen ze in het ziekenhuis, of kunnen het verhaal niet meer navertellen.

Iedere vrijwilliger is ervaringsdeskundige op het gebied dat hij of zij zal gaan begeleiden, of het nou pesten is omdat jij een beperking hebt of scheldpartijen omdat je aan de klas verteld hebt dat je “gay” bent. Voor iedereen is er zeker een persoon die kan helpen!

Dit kunnen wij echter niet alleen, want de organisatie dat komt kijken bij deze stichting is helaas niet gratis. Andere bedrijven willen er ook graag aan verdienen. Hoewel dit gelukkig heel beperkt is, kunnen wij onze inzet niet kosteloos realiseren.

Stichting Kastmaatje heeft als doel om alle hulp gratis te bieden! Wij helpen mensen en hoeven er uiteraard niks voor terug.

Missie, visie en strategie.

Missie

Het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie.

Visie

Een Nederland met een prominente en eerlijk verkregen plek voor mensen die zich net iets anders voelen of gedragen dan de ‘standaard’

Strategie

Middels makelen tussen vrijwilligers en vrienden, of het begeleiden van de inzet van vrijwilligers willen wij met onze doelgroep het gesprek aangaan, dit doen wij vooral een-op-een. De vraag wat iemand dwars zit en wat zijn/haar wens is staat centraal. Daar omheen zullen de vrijwilligers kijken wat ze kunnen betekenen voor iemand. Uit de ervaring van de vrijwilliger kan deze de vriend geruststellen.

Als de cliënt het prettig vindt om alleen te chatten, is dat welkom! Dit kan op ons beveiligde platform, maar als een vriend toch ook behoefte heeft om de vrijwilliger in het echt te spreken is het mogelijk om af te spreken. Mocht de cliënt bijvoorbeeld behoefte hebben om in een bar/café af te spreken dan is dat mogelijk, de stichting maakt daarvoor per vrijwilliger een budget vrij die ze kunnen besteden aan hapjes en drankjes.

Via deze laagdrempelige manier van contact leert de vrijwilliger zijn cliënt goed kennen en kan de cliënt zijn problemen of vragen aan de vrijwilliger kwijt.

Vriend is de definitie van de persoon die hulp krijgt van een vrijwilliger.
(Kast)Maatje is de definitie van de vrijwilliger die hulp biedt aan een “Client”.