Giften aan een ANBI? Fiscaal interessant

Ben je van plan om te doneren aan een goed doel of maatschappelijke stichting, of ben je daar al mee bezig? Dan kan dat fiscaal heel interessant zijn voor je. Niet alleen voor bedrijven is het interessant om geld te doneren, maar ook voor particulieren kun je daar een leuk voordeel uit krijgen.

Heb je een mooi bedrag over, of maak je als bedrijf een ruime winst? Je kunt dan overwegen om dit te doneren aan een algemeen nut beoogde instelling (ANBI). Op deze manier krijgt u een leuk aantal voordelen

• U raakt maatschappelijk betrokken
  • U hoeft minder belasting te betalen, want u heeft minder winst (of uiteindelijk minder inkomsten)
  • U heeft een prachtige kans om uw netwerk uit te breiden
  • U heeft veel nieuwe kennis binnen handbereik

In sommige gevallen is vrijwilligerswerk ook een gift aan de organisatie die u kunt aftrekken van de belasting, waardoor u uiteindelijk misschien wel minder inkomstenbelasting hoeft te betalen vanwege de aantrekkelijke aftrekpost.

Je hebt twee soorten giften. Je kunt eenmalig schenken, dat is een ‘gewone gift’, daarvoor geldt dat deze aftrekbaar is als dit minimaal 1% van je jaarinkomen is (inkomen uit box 1, 2 en 3, zonder persoonsgebonden aftrek). Als je een partner hebt, moeten jullie je inkomen bij elkaar optellen. Verder geldt er ook een maximum aftrek voor gewone giften, dat is namelijk 10% van je inkomen.

De tweede soort is een periodieke gift. De belasting ziet een gift als een ‘periodieke gift’ als je minstens vijf jaar een gelijk bedrag schenkt aan de organisatie. Je zult samen een formulier moeten invullen waarin je o.a. voor de belastingdienst noteert welke gift het is, met wat randinformatie zoals wie jij bent, het bedrag en de looptijd ervan. Het grote voordeel hiervan is dat het bedrag van deze gift tot de laatste euro volledig aftrekbaar is.

Buiten het voordeel voor je portemonnee, leer je met het doneren ook nieuwe mensen kennen. Misschien beslis je om te doneren aan een compleet nieuw goed doel, waardoor je nieuwe normen en waarden leert kennen. Je raakt betrokken bij de doelen van het goede doel en ziet dat mensen je geld goed besteden. Je hebt gelijk een heel nieuw netwerk binnen handbereik. Bezoek eens een donateursbijeenkomst, vergadering of leuk evenement. Meestal ben je daar meer dan welkom!

Bronnen: https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/geven-goed-doel