7 tips voor het verbeteren van de diversiteit binnen jouw bedrijf

Hieronder lees je het, je krijgt van ons 7 gratis tips om de diversiteit binnen jouw bedrijf te verbeteren! Lees ze door en breng ze gerust ter discussie. Stichting Kastmaatje is ook bereid om ze toe te lichten binnen jouw bedrijf!

Selecteer kandidaten objectief

Als je nieuwe kandidaten zoekt om een vacature op te vullen, dan ga je waarschijnlijk op een bekende vaste manier aan de slag. Je selecteert op brief en CV, voert een kennismakingsgesprek en daarna voer je met de geschikte kandidaat een arbeidsvoorwaardengesprek. Mocht dit allemaal goed uitpakken, dan heb je een nieuwe collega. Het grote probleem waar je nu tegen kunt lopen is dat je iemand selecteert o.b.v. een “klik” hebben met iemand. Ik heb veel ervaren dat als je een goede klik hebt met iemand, dat de werkgever deze eerder meeneemt in de sollicitatieprocedure, dan wanneer die klik er niet is.

Hier toon je echter direct je kwetsbaarheid als mens. Mensen zijn namelijk sociaal. Daarmee wil ik zeggen dat jij als mens een neusje hebt voor mensen die je mag. Misschien omdat je dezelfde hobby hebt, of omdat jullie dezelfde TV serie kijken.

Op deze manier werk je een leuke en gezellige collega, maar weet je niet zeker of deze persoon ook geschikt is voor de functie waarvoor je iemand zoekt.

Ook zijn er voldoende werkgevers die mensen die niet “Patrick, Kees of Peter” heten (de namen zijn natuurlijk een spreekwijze) minder snel uitnodigen voor een gesprek. Sommigen zijn bang voor de cultuur, of verplichtingen die de kandidaat met zich meebrengt.

Wellicht is het een leuk idee om kandidaten voor de eerste gesprekken enkel en alleen te selecteren op competenties, diploma’s en certificaten.

Tijdens het kennismakingsgesprek kun je daarnaast ook heel goed divers blijven, zet een paar eisen van de functie op papier en controleer of de kandidaat daaraan voldoet. Natuurlijk is het belangrijk dat er een klik is, maar die moet niet voorop staan. Dit noem ik graag de “zakelijke klik”, het is belangrijk dat je met je toekomstige collega door één deur kunt, maar je hoeft er niet mee in een huis te wonen.  

Schrijf een inclusieve vacaturetekst

Ik zoek wel eens op vacatures en dan kijk ik waar bedrijven naar zoeken. Als ik vervolgens de vacaturetekst lees klik ik deze vaak al snel weg. Ik zie namelijk dat bedrijven veel in wervingsteksten mannelijk of vrouwelijke woorden gebruiken, dit impliceert dat je op zoek bent naar een bepaald geslacht. Dat is prima als je bijvoorbeeld het percentage vrouwen probeert op te krikken, maar niet handig als een diverse organisatie probeert te zijn.

Er zijn echter ook bedrijven die proberen om de vacature te richten tot “man en vrouw”, om op deze manier de grootste doelgroep aan te spreken. Ze vergeten dan echter wel een heel belangrijk onderwerp, sommige kandidaten voelen zich niet verbonden tot één van de “standaard” geslachten. Je hebt bijvoorbeeld mensen die zich niet veilig voelen in hun geboortegeslacht. Ze kunnen als man geboren zijn, maar zich comfortabeler voelen bij vrouw of vice versa. Je hebt ook mensen die zich tot geen van beide aangetrokken voelen. Dit heet non-binair en komt steeds vaker voor. Dit komt mede doordat mensen steeds vaker ervoor uit durven te komen, er heerst namelijk nog steeds een gigantisch taboe op. Wellicht kun je eens proberen om de standaard binaire voornaamwoorden “hij/zij, hem/haar, zijn/haar” in te wisselen voor “die, hen en hun”. Het is een minne moeite waarmee jij je beter neer kunt zetten op de markt.

Werf niet alleen op etnische of culturele diversiteit

Het ligt voor de hand om mensen te werven op afkomst of cultuur. Veel mensen denken dat ze daarmee “voldoende” divers werven. Niks is echter minder waar. Divers werven betekend namelijk dat je jouw personeelsbestand probeert op te fleuren. Niet alleen met kleuren, talen en culturen, maar ook met geaardheden en leeftijden. Je kunt in principe divers werven o.b.v. alle demografische gegevens. Diversiteit gaat kortom over alle verschillen tussen mensen.

Maak gebruik van het netwerk van je personeel

Mensen kennen mensen, benut dat! Buiten het netwerk van jouw bedrijf en personeel binnen jouw bedrijf hebben alle collega’s die bij jou werken ook een netwerk. Sommige netwerken zijn net wat uitgebreider dan de andere, maar dat maakt de kleinere netwerken niet minder interessant.

Heeft jouw collega een divers netwerk? Vraag hem/haar/die dan eens om een vacature te delen, of om er een leuk blog over te schrijven.

Je kunt dit vooral bewerkstelligen door het te bespreken. Laat het eens vallen in vergaderingen, zet het op het intranet van jouw bedrijf of spreek mensen direct aan. De connecties van jouw personeel zijn vaak heel waardevol. Je hebt dan gelijk een paar punten voorsprong, want jouw collega kan direct vragen beantwoorden van potentiële kandidaten vanuit eigen ervaring. Niks is waardevoller dan eigen ervaring daarin! Je kunt gouden bergen beloven, trots laten zien dat mensen in een prachtige leaseauto rijden o.id., maar het komt toch wat beter over als een collega het uit eigen ervaring kan vertellen. Je maakt van jouw collega als het ware een ambassadeur.

Neem je personeel en managers mee in de diversiteit

Het is belangrijk dat jij als werkgever de waarde inziet van diversiteit, als jouw personeel en de managers van jouw bedrijf dat echter niet inzien kom je niet heel ver. Misschien worden homo’s wel uitgelachen, of worden mensen die net iets donkerder zijn dan anderen uitgemaakt voor “aap”? Dat moet je niet willen in een diverse organisatie. Zodoende is het belangrijk dat iedereen welk beleid jij voert, waarom je dit doet en wat het inhoudt voor de organisatie. Volg misschien eens een cursus over diversiteit of nodig iemand uit om erover te spreken. En misschien nog wel belangrijker, maak het bespreekbaar. Misschien krijg je een beetje weerstand van je personeel.

Het is belangrijk dat je goed spreekt over het onderwerp diversiteit, jouw personeel gaat er uiteindelijk mee werken. Ze worden er vroeg of laat allemaal in meegenomen en kunnen er niet meer omheen. Je kunt moeilijk één groepje mensen buiten het onderwerp laten. Dan zie ik het net alsof het uithangen van een gigantisch reclamebord waarop je schrijft dat je gigantisch divers bent, maar dat alle aangetrokken mensen er hard voor weglopen omdat de collega’s zich er niet in kunnen vinden. Dan creëer je alleen maar meer afstand.

Samenvattend is het belangrijk om je personeel te trainen, bewust te maken en volledig mee te nemen in jouw mening over diversiteit. Wees transparant en eerlijk over wat je gaat doen en hoe jouw personeel kan bijdragen daaraan.

Misschien is het een leuk idee om een werkgroep te maken, hierdoor kun je personeel direct(er) betrekken bij het uitvoeren van jouw beleid.

Adverteer met een divers team en verbeter je bedrijfsprestaties

Jij hebt als ondernemer vast een mooi netwerk een klanten die je wenst uit te breiden, het is ten slotte jouw doel om je product of dienst te verkopen en goed in de markt te zetten. Met meer klanten verdien je meer en blijf je voortdurend nieuwe mensen leren kennis. Zoals ik net al zei, mensen kennen mensen. En mond-tot-mond reclame is altijd al de beste manier van reclame, als je het mij vraagt.

Je hebt met een divers team toegang tot een gigantische nieuwe doelgroep. Mensen die jouw bedrijf eerst negeerde zien nu dat jij meehelpt als het gaat om het oplossen van een maatschappelijk probleem. Dat werkt op het empathisch vermogen van mensen, ze krijgen gevoel voor jouw bedrijf en je standpunten en gaan dit ook uitdragen.

Met een divers team heb je echter ook meerdere invalshoeken als het gaat om het oplossen van problemen, of het werken aan producten of diensten. Jonge mensen komen net van school en hebben met een frisse blik vaak hele leuke ideeën voor jouw bedrijf, vrouwen en mannen kijken soms anders naar problemen waardoor je een interessant dialoog krijgt. Beide voorbeelden zijn bevorderlijk voor de werksfeer en motivatie van je team.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lekkernijen die je kunt proeven als je bijvoorbeeld andere culturen toelaat. Dit is natuurlijk een gigantisch bijzaak, maar zeker leuk om te benoemen. Ik had recent een stagiair aangenomen binnen een overheidsorganisatie en deze jongen trakteerde op zijn verjaardag op een heerlijk lokaal gerecht. Hij komt uit Afghanistan, zijn moeder maakte heerlijke zoete koekjes die populair zijn in haar cultuur. Op deze manier leer je elkaar, onder het genot van een kop koffie, pas echt goed kennen.

Maak er vooral geen misbruik van

Dit is misschien wel een hele belangrijke tip, maak vooral geen misbruik van diversiteit. Je zit niet te wachten op negatieve publiciteit omdat je bijvoorbeeld lukraak ergens een regenboogvlag op plakt of op een volledig Nederlandse website een Arabische spreuk plaatst. Dit is eerder een belediging dan dat het jouw bedrijf goed op de kaart zet.

Ik zie het bijvoorbeeld héél vaak tijdens de Pride Month. Bedrijven lopen dan namelijk gigantisch te koop met het feit dat ze de LHBT-gemeenschap steunen (om kotsmisselijk van te worden) en daar leuke producten voor hebben. Als de maand vervolgens voorbij is zie je er niks meer van.

Het laat zien dat bedrijven het eerder zien als (ordinaire) marketingtruck dan dat ze er respect voor hebben. Het lijkt mij dat ze het zien als een maand om even goed te ‘cashen’ op regenboog artikelen.

Daarom is het voor jou belangrijk om je goed te verdiepen in de normen en waarden die mensen hechten aan teksten en symbolen en het toe te passen waar het hoort. Overleg desnoods eens met iemand uit jouw netwerk, of leg je vraag voor aan stichtingen (die zich bezighouden met jouw onderwerp) en andere organisaties die weten waar ze mee bezig zijn.

BONUS: Wees je bewust van je rechten en plichten

Om het leuk af te sluiten krijg je nog een tip cadeau van mij. Ik zie dat veel mensen die namelijk over het hoofd zien. Wees je bewust van je rechten en plichten – zoals de wet/AVG

Zoek je iemand met bijvoorbeeld een andere geaardheid of etnische afkomst en verwerk je die gegevens? Wees je er dan van bewust dat je moet voldoen aan bepaalde regels. Je mag deze namelijk niet zomaar verwerken, dat is verboden. In sommige gevallen met je deze gegevens wel verwerken. Als ik daar nu uitgebreider op inga, ben ik duizenden woorden kwijt aan iets wat je ook prima kunt vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens(https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/wat-zijn-persoonsgegevens)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *